עזרה צור קשר
עידן-הדלי - מגזין וירטואלי על אנשים, טבע, כדור הארץ והעידן החדש
???? ???????

ויסות חושי 
מאת: רחל דנקנר 
     
 
בשנים האחרונות גברה המודעות בקרב ציבור ההורים ואנשי החינוך לקשיים תפקודיים שחווים ילדים רבים, שמקורם בקשיים תחושתיים. מה זה ויסות חושי, איך נזהה ילד עם קושי בויסות חושי ומה אפשר לעשות?
כולנו מכירים את חמשת החושים: ראיה, שמיעה, טעם, ריח ומגע, ואת תפקודם. בנוסף, ישנם שלושה חושים פנימיים - החוש התנועתי, תחושה עמוקה (בשרירים ובמפרקים) ואיברים פנימיים. ויסות האיברים הפנימיים אחראי גם על ויסות של תחושות כגון רעב וצמא, או שינה וערות.
ויסות חושי הוא ארגון המידע שאנו קולטים מהסביבה ומתוך גופנו לשימוש יומיומי. הפרעה בעיבוד חושי היא חוסר יכולת להשתמש במידע לתפקוד חלק ביומיום. ילדים עם קשיים בויסות חושי חווים קושי בלמידה של העולם, מהשלבים הראשוניים ביותר.

למה הוא בועט?
לקושי בויסות חושי מספר סיבות אפשריות. העיקריות הן - תת תגובתיות, שעשויה למצוא את ביטויה בחיפוש גירויים וגירויים עוצמתיים יותר; ותגובתיות יתר, שעשויה לקבל ביטוי של הימנעות מגירויים. להלן מספר דוגמאות:

מגע: ילד עם קושי בויסות חושי עשוי להירתע ממגע של אנשים, להימנע מלבישת בגדים מבדים מסוימים, להתקשות במעבר בין בגדי קיץ וחורף, להתנגד ואף לבכות בשעת גזיזת ציפורניים ותספורת. מצד שני, עשוי הילד להציק ליושבים לידו במפגש בגן או בשיעור בכיתה, לחבק חזק, או יותר ממה שנעים לאחרים, או להכות ולדחוף.
.
תנועה: הילד עשוי להימנע מתנועה - לא אוהב נדנדות או קרוסלה, לא מתגלגל ולא אוהב את הדוד המגניב שתמיד מניף את כולם אל-על... ילדים אלו נרתעים מתנועה ולעיתים בוכים, צועקים ואף מקללים כשנכפית עליהם תנועה, בעיקר היפוך של הראש. לעומתם ישנם ילדים שנמצאים בתנועה מתמדת ובאי שקט ואף נראים לעיתים לא מרוכזים בשל כך.
.
תחושה עמוקה: ילד עשוי לבעוט, לנשוך ולמשוך בחפצים וילדים אחרים, או להיראות מסורבל מאד כשמנסה לעשות פעילויות שונות - כשמרים כוס המיץ "מתעופף", שובר צעצועים כשמנסה לשחק.
.
שמיעה: רעש המקרר מפריע לו להתרכז, הוא פוחד מרעש שואב האבק הפועל בחדר אחר, מסרב ללכת לשמחות משפחתיות בשל הרעש. לחילופין עשוי להשמיע קולות לעצמו, מכוון רדיו או טלוויזיה לעוצמה גבוהה, לעיתים לא מגיב לקריאת שמו או לא זוכר את הנאמר.
.
טעם: ילד עשוי להיות אכלן בררן, לאכול רק חם או קר, להימנע ממאכלים מתוקים או מלוחים, להעדיף רק מרקמים יבשים; לעומת זאת הוא עשוי ללקק ולמצוץ חפצים לא אכילים, לשים בפיו חולצה, כיפה או שיער, לטעון שהאוכל טפל או לחפש מאכלים בטעמים חזקים - חריפים, חמוצים או מלוחים מאד, לרייר.
.
ריח: בעל חוש ריח מפותח מאד, עשוי להחליט על חיבה או סלידה ממאכל או אדם לפי ריחו; לחילופין, עשוי לרחרח באופן מוגזם ולא לשים לב לריחות רעים, או לנסות לטעום תכשירים רעילים מבלי לחוש בריחם העז.
.
ראיה: ילד עשוי להימנע מאור חזק, לרצות לשחק בחושך ואף לבכות או להתלונן על כאב ראש מאור שלא נחשב חזק מדי בעיני אחרים; לחילופין, מתקשה למצוא חפצים במגירה עמוסה, מתקשה להעריך יחסים מרחביים ונתקל ברהיטים בבית, מפספס את המדרגה, לא מבדיל בין צורות שונות.
.
איברים פנימיים: עשוי להתקשות להירדם כל לילה, לא לחוש רעב במהלך כל היום, או להיות מאד רגיש למצבי רוח ואף לבכות כשרעב, צמא או עייף.

בין תגובתיות יתר לתת תגובתיות
תגובתיות יתר תבוא לידי ביטוי בחוסר שקט, התפרצויות זעם ולעיתים אפילו בכי כתגובה לגירוי שמרתיע את הילד.  
תת תגובתיות יכולה לבוא לידי ביטוי במספר אופנים. הבולט שבהם הוא תנועתיות וחוסר שקט וחיפוש אחר גרייה חזקה כגון האבקויות עם אחרים, משחק עוצמתי במתקני חצר (להתנדנד חזק בנדנדה, להתגלש עם הראש למטה וכו') ותנועתיות מרובה.
.
לקושי בויסות חושי יכול להיות ביטוי רגשי וחברתי.
הקושי הרגשי יכול להתבטא בכך שהילד מתקשה לקבל שינויים בשגרה, מתקשה להסתגל למצבים ואנשים חדשים, מתוסכל בקלות; מתרחק מקבוצות ומעדיף להיות לבד או להשקיף על הקבוצה; נוכל להבחין במצבי רוח קיצוניים והתפרצויות זעם.
הקושי החברתי יכול לבוא לידי ביטוי בכך שהילד מתקשה לתקשר ולשחק עם בני גילו או עם אנשים בכלל, לא מחפש קשר עם אנשים מוכרים כגון סבא וסבתא, דודים.
בתחום המשחק, נראה קושי לחקות, צורך בעזרת מבוגר.
.
חשוב לציין כי כל ילד החווה קושי בויסות חושי יכול להימצא במקומות שונים על הטווח שבין תגובתיות יתר לתת תגובתיות, ולהראות סימנים מכאן ומכאן.
ברצוני להדגיש כי ישנם קשיים שונים שהם חופפים או משולבים, וחשוב לבדוק, לדוגמא, אם ילד שאינו יושב בשקט במפגש בגן חווה קושי בויסות חושי, בקשב וריכוז, או אולי קושי התנהגותי. חשוב גם לשלול בעיה רפואית כגון נוזלים באוזניים.
.
טיפול והדרכה
כשילד חווה קושי בויסות חושי המפריע לתפקודו היומיומי בבית, בגן, או בבית הספר, חשוב שיקבל מענה. טיפול והדרכה להורים משפרים באופן ניכר את יכולת התפקוד של הילד, את התמודדותו עם העולם, וכן את דימויו העצמי כילד מתפקד ומוצלח.

.
רחל דנקנר
מאבחנת ומטפלת מוסמכת בליקויי למידה
 www.racheldankner.com
 
 

תגובות למאמר

הוסף תגובה      

לא נמצאו נתונים

הוסף תגובה      

עידן-הדלי - גולשים לעידן החדש
הערה חשובה: הנכם נדרשים לקרוא בעיון את תקנון האתר לפני הגלישה והשימוש באיזורים השונים
מותאם לצפיה ברזולוציה של 800 על 600 פיקסל

ניהול תוכן מבית עידן-הדלי           חבילות אירוח אתרים
 

עידן-הדלי לאסטרולוגיה, הורוסקופ, תקשור, קריסטלים, פירוש חלומות, מטפלים, מיסטיקה, רוחניות, ריפוי טבעי ועוד מנושאי העידן החדש.