עזרה צור קשר
עידן-הדלי - מגזין וירטואלי על אנשים, טבע, כדור הארץ והעידן החדש
???? ???????

על ספירת הגבורה והתבטאותה בחיינו 
מאת: אליאן ברט 
     
 
ספירת החסד מביאה עימה איכות מרפאה, מכילה, מחבקת ועוטפת, יש בה מזור לכל כאב וסבל, חמלה אהבה והענקת אין קץ. ספירת הגבורה המשלימה אותה תוחמת ומגבילה את התפשטותה של ספירת החסד, והיא חיונית וחלק בלתי נפרד מן החיים על פני האדמה. כיצד אפשר להשתמש נכונה באיכות הגבורה בחיינו? מהי גבורה זו? כיצד ניתן לתת לה מקום בחיינו וחוויותינו, וזאת מבלי לסגור את הלב או לקמץ את היד, תוך שאנו נשארים במצב של פתיחות והענקה?
.
   גבורה זו באיכותה הבסיסית מתבטאת בהפרדות והתיחומים שבין דבר לדבר בעולמנו, להם אנו יכולים ונדרשים להיות מודעים ולקבלם, כדי לאפשר חיים ארציים חומריים תקינים, וזאת מבלי לאמץ דעה או הלך רוח שגויים כי העולם נגדנו. העולם מיטיב והחיים מלאי חסד, אך בכל זאת ישנם קירות – אם אנו נתקלים בהם, זה לא מכיוון שהם נגדנו, הם לא נתנו לנו מכה בכוונה... אם אנו נופלים, ייתכן שננחת נחיתה כואבת ואף ניפצע – אך האדמה איננה נגדנו – היא נמצאת שם תמיד, יציבה, בנוכחות מתמדת ותומכת, גם אם היא מכאיבה לנו אם אנו נוחתים או נופלים עליה. לחוקים של החיים הפיזיים, החוקים הפיזיקליים והחומריים עצמם, כמו גם חוקיות מופשטת יותר של החיים הארציים – יש סיבה ותוצאה, מעשים והשלכותיהם. לעתים השלכות ותוצאות יכולות להיות מגבילות, מעיקות, מכאיבות או כרוכות בסבל – וזאת מבלי שתהיה זו הענשה או פעולה מגמתית של גרימת סבל במכוון.
.
   החיים הביולוגיים עצמם הם התבטאות של שילוב בין חסד וגבורה, בין התפשטות לגבולות. התאים החיים מוקפים קרום ולעיתם גם דופן – שהם גבולות קשיחים מספיק כדי לאפשר לתא להתקיים כיחידה נפרדת, ונושמים וגמישים מספיק כדי לאפשר אינטראקציה עם הסביבה. ובתוך התא ישנה התפשטות של מים, ותנועה חופשית של חומרים ואנרגיית חיים. השד השופע של אם מניקה, שהוא התגלמות השפע, החסד וההענקה, נדרש ומצליח גם להחזיק את החלב בתוכו, לאסוף אותו בתוך גבולותיו בעת שהתינוק אינו יונק. אנו נוטים חסד לשרירים ולגוף שלנו כשאנו מאפשרים להם להרפות מכל כיווץ, להשתחרר. אך לשם בריאותם התקינה יש גם צורך בכיווץ, איסוף, חיטוב וטונוס שרירים נכון. התנועה הגופנית פנימה, האוספת, סופחת, מכווצת – היא התבטאות של איכות הגבולות והגבורה. התנועה הגופנית החוצה, המשחררת, מרחיבה ומתרחבת, מפשטת   - היא התבטאות של איכות החסד השופעת.
.
   כאשר הגוף נלחם במחלה, לדוגמא, ובמיוחד בשליבה הראשוניים – נדרשת איכות הגבורה, ושילוב נכון שלה עם איכות החסד. כך מערכת החיסון הודפת את גורם המחלה החוצה, בגבורה, מתוך כוח והתנגדות לגורם זר לגוף, ועם זאת הדחף האינטואיטיבי הוא להרפות ולנוח, לשחרר מערכות אחרות בגוף שאינן נדרשות לפעולה דחופה ומיידית, כמו מערכת השרירים והעיכול. לכן אנו מרגישים צורך לשכב ולהרפות, והפחתה של התיאבון.
.
   כשתינוק נולד, הוריו עוטפים ומחבקים אותו, הוא נזקק לאנרגיית החסד הטהורה, להענקה ללא גבול, קשב, התמסרות והיענות לסיפוק צרכיו, אהבה ומגע. כשהתינוק גדל ונהיה לפעוט, הוא נזקק כבר גם לאיכות הגבורה, יש לו צורך הן בהיענות, אהבה, הכלה ומגע, והן בהצבת גבולות, שהיא למעשה הגשר שלו מעולם הרוחני שממנו נשמתו הגיעה לעולם הארצי אליו הוא לומד להסתגל. אחד האתגרים המפתחים עבור ההורים והחיוניים עבור הפעוט או עבור הילד גם בגילאים מאוחרים יותר הוא הצבת הגבולות מתוך אהבה, שילוב נכון בין חסד וגבורה בהורות. כיצד להציב גבול מתוך אהבה כשלעתים הילד "מחפש" את הגבול מתוך התגרות, בצורה שהיא פרובוקטיבית ומעוררת כעס?
.
   כבאמנות לחימה, גם כאן, יש צורך לשמור על התבוננות פנימית תוך כדי פעולה. ההתבוננות הפנימית יכולה להזכיר לנו את אהבתנו לילד שלנו, שהיא אמת פנימית צלולה, ומרכז ועוגן פנימיים, מתוכם עלינו לפעול. אנו נדרשים לפתח שליטה עצמית, שהיא איכות השייכת לגבורה, כדי לנתב את פעולותינו ותגובותינו בהתאם לראייה והתובנה הגבוהות בכל רגע, תוך הימנעות מכניעה והיסחפות אחרי דחפים רגעיים הנוגדים את תובנתנו הגבוהה. השליטה העצמית מאפשרת לנתב את אנרגיית הפעולה, גם זו של התנגדות וכעס, בנתיב הנכון המיטיב ומלא החסד. הצבת גבולות מתוך אהבה וראיית שלום הילד וחינוכו הנכון, יכולה להורות לנו דרך של הפעלת מינימום כוח, כלומר מינימום צעקות, מינימום איומים, מינימום מאבקים. במקומם ישנה איכות של עוצמה שקטה, כמו לוחם שממעט בתנועותיו אך כל תנועה שלו מלאת עוצמה ואנרגיה. כך אנו יכולים להציב לילד גבול באמירה אחת קצרה וברורה, בטון שקט ואסרטיבי, מתוך שליטה עצמית.
.
   אנו יכולים להימנע ככל שניתן ממאבקים והתנגשויות, מתוך התבוננות פנימית והימנעות מהתענגות עליהן. לחמוק מההתנגשויות, כפי שלוחם גמיש ומיומן חומק ממכותיו של יריבו. ובמקום זאת, לספק לילד אלטרנטיבות לזכות בתשומת לב חיובית במקום תשומת הלב השלילית אותה הוא מבקש, לומר מה נכון ואפשר במקום מה לא נכון ואסור. להעניק אהבה במקום בו הילד מנסה להכעיס מתוך רגשות שנובעים, לאמיתו של דבר, מתוך פחד מפני מחסור באהבה, והזדקקות לתשומת לב. כמובן שאין להימנע מהתנגשות בכל מחיר – עלינו להציב גבול היכן שעובר הגבול האמיתי (של יכולתנו להכיל, של מגבלות המציאות, של מה שמותר ואסור בהתאם למערכת האמונות עליה מושתת החינוך שאנו נותנים).
.
   אם הילד שלנו מפיק עונג מהול בתוקפנות, רגשות קיפוח, קנאה, מניפולציה התמרמרות ושאר רגשות עכורים ודרישה לתשומת לב שלילית – עלינו עצמנו לשים לב היטב שאיננו ששים אלי קרב, שאיננו נסחפים להפיק גם כן עונג מהתנגשויות ומאבקים אלו, עונג שעלול להיות מהול ברגשות כמו צדקנות, הוכחת כוחנו או עליונותנו כמבוגרים לעומת הילד, רחמים עצמיים או קורבנות. אלו עשויים להיות תוצאה נפשית של הפנמה של אנרגיות נפשיות שליליות (אנרגיות ז'אקי, של חסימה, מחלה ומועקה) שהילד השליך עלינו או שקיימות בנו בשל סיבות או חוויות אחרות שאינן קשורות בילדינו.
כיצד נוכל להתגבר (משורש גבורה...) על הרגשות השליליים האלו שבנו, בין אם הם נובעים ממה שהילד שלנו משליך עלינו או מסיטואציות אחרות שחווינו בחיים ולהימנע מלפעול מתוך הנעת רגשות שליליים? ההימנעות מכניעה לדחף של רגשות שליליים וז'אקי, הוויתור על השלכתם הלאה במעגל הסבל על אנשים נוספים והריפוי שלהם, מבלי לוותר כליל על הביטוי הבריא שלהם, כל אלו הם מיומנויות חיוניות וחשובות במסגרת יחסים בינאישיים בכלל, לא רק כהורים, הדורשות שילוב נכון של גבורה וחסד.
איכות הגבורה כוללת בתוכה את יכולת השליטה העצמית, שיש לפתח, כדי להיות מסוגלים להתבטא מתוך בחירה מודעת ולא רק דחף רגעי. הבחירה המודעת יכולה להיות של כיוונים אליהם ניתן לנתב אנרגיות רגשיות שקיימות בנו ושל עיתוי נכון בו ניתן לתת לרגשות ודחפים להתבטא. כלומר שליטה עצמית (מאיכות הגבורה) מאפשרת לנו לבחור כיצד ומתי לבטא רגשות ודחפים שמתעוררים בנו.
.
   בתרבות הרוחנית מודגש הצורך ללמוד כיצד להרפות משליטה. כיוון זה הינו תיקון לתרבות שיש בה מינון יתר של שליטה עצמית, אשר הייתה קיימת לפני העידן המודרני והשפעותיה ניכרות גם היום. הרפיה משליטה היא איכות קסומה חיונית ומרפאת של ספירת החסד, המאפשרת פתיחות רגשית ורוחנית, עידון רגישות הקליטה ויכולת החוויה, היפתחות להתנסויות חדשות שאינן צפויות מראש או עולות בקנה אחד עם הגדרתנו העצמית, ידע מוקדם שיש לנו או הרגלי חיים קודמים. אך יחד עם זאת, אין בכך כדי לבטל את חשיבותה המשלימה של יכולת השליטה העצמית, מספירת הגבורה. איזון נכון בין השתיים הוא חיוני למערכות יחסים אוהבות ולחיים מאושרים בכלל.
.
   אם כך, השליטה העצמית מאפשרת לנו להחזיק את הרגשות השליליים המתעוררים בתוכנו, מבלי לשחרר אותם מיד, ולבחור מתי וכיצד לתת להם ביטוי. אך מה עושים עם הז'אקי והרגשות המעיקים והקשים שאנו מחזיקים בתוכנו? כאן איכות החסד באה לעזרתנו. חמלה ואהבה, קודם כל לעצמנו, וכן גם לזולת, יכולות בעוצמת הריפוי הגבוהה שלהם לפוגג להמיס ולהתמיר את הרגשות השליליים, שחליפים צורה ותדר והופכים לתחושות רגשות ותובנות אחרים ומרפאים. ביטוי של רגשות שליליים גם כן יש לו מקום, לעתים גם בטרם הותמרו לרגש אחר, אם כי אולי התעדנו תוך כדי העיבוד הפנימי שהחזקתם אפשרה לנו. איכות החסד מאפשרת לראות את האחר ולשמור על חמלה כלפי הזולת גם כשקיים, לדוגמא, כעס, ולבחור עיתוי בו האחר יכול להקשיב ולשאת את הכעס שאותו ברצוננו לבטא כלפיו, עוצמה בה אותו אדם יוכל לעמוד ודרך ביטוי שמאפשרת גם ביקורת בונה, בה הכעס מבוטא עם אהבה ועם הכאב שגרם לכעס להתעורר, דרך ביטוי שאינה הרסנית אלא מותירה מקום לתיקון ופיוס, מבלי לוותר על הביטוי של מה שהפריע ופגע בנו.
.
   השילוב בין חסד וחמלה לבין גבורה, גבולות ושליטה עצמית, חשוב גם להתמודדות עם רגשות שליליים נוספים. לדוגמא החסד מאפשר לנו להקשיב לפחד ולתת לקולו הפנימי לדבר, להיות בחמלה כלפי המקום הפוחד בתוכנו ולעטוף אותו באהבה מרפאה. הגבורה מאפשרת לנו למצוא בתוכנו העזה, להגביל ולקטוע את ההשפעה המקפיאה והמשתקת של הפחד, לעשות מעשה למרות שאנו פוחדים, להתגבר ולהתנסות גם במה שמפחיד אותנו. דוגמא נוספת: החסד מאפשר לנו להעמיק למקורו הפנימי והכואב של עצב, להיות בחמלה כלפי הכאב הפנימי שבנו. הגבורה מונעת מאיתנו להזדהות עם הכאב או העצב ללא גבול, היא תוחמת אותו ומאפשרת לנו לומר לו די, לקום ולהמשיך בחיינו מבלי לשקוע לתהום העצב עוד ועוד. עצם רגש החמלה, שהוא התגלמות החסד, יש בו גם מן הגבורה: בשונה מרחמים עצמיים, החמלה כוללת בתוכה גם את ההכרה ביכולתנו שלנו או של הזולת למצוא כוחות פנימיים לצאת מן הסבל ולהתגבר עליו.בחמלה יש הזדהות, הבנה ונוכחות יחד עם מי שסובל, אך גם אמונה ביכולתו להשתחרר מסבל זה.  

.
אליאן ברט
מטפלת ברפואה סינית, שיאצו וייעוץ רוחני בתקשור. מנחת סדנאות פתיחה לתקשור, מדיטציה ותנועה מודעת. מחברת הספר "התמרה רוחנית".
0547-555878

www.hatmara-ruhanit.com

elian_pi@yahoo.com
 
 

תגובות למאמר

הוסף תגובה      

לא נמצאו נתונים

הוסף תגובה      

עידן-הדלי - גולשים לעידן החדש
הערה חשובה: הנכם נדרשים לקרוא בעיון את תקנון האתר לפני הגלישה והשימוש באיזורים השונים
מותאם לצפיה ברזולוציה של 800 על 600 פיקסל

ניהול תוכן מבית עידן-הדלי           חבילות אירוח אתרים
 

עידן-הדלי לאסטרולוגיה, הורוסקופ, תקשור, קריסטלים, פירוש חלומות, מטפלים, מיסטיקה, רוחניות, ריפוי טבעי ועוד מנושאי העידן החדש.