עזרה צור קשר
עידן-הדלי - מגזין וירטואלי על אנשים, טבע, כדור הארץ והעידן החדש
???? ???????

"רפואה משלימה" (הוליסטית, אלטרנטיבית וכו') 
מאת: גבריאל רעם 
     

רבות אנו שומעים על חסר ההומניות של הרפואה הקונוונציונלית,. ולא עוזרות כל התביעות על רשלנות רפואית, שלא לדבר על כובדם הנרמס של חולים יום יום. אנו חושבים שהרפואה הקונווציונלית הנה מעשית, מדעית ואמפרית. אך האמנם?  

רבות אנו שומעים על חסר ההומניות של הרפואה הקונוונציונלית,. ולא עוזרות כל התביעות על רשלנות רפואית, שלא לדבר על כובדם הנרמס של חולים יום יום. אנו חושבים שהרפואה הקונווציונלית הנה מעשית, מדעית ואמפרית. אך האמנם?

והנה איך שניתן להבין זאת. את התיזה בדבר המיסטיות של הרפואה הקונווציונלית יציג אוליבר סאקס שכתב על כך בצורה נפלאה  בסיפרו: "יקיצות" (עמוד 31-32):

"אנו עושים רציונליזציות. אנו מעוותים, אנו מעמידים פנים: מעמידים פנים שהרפואה המודרנית היא מדע רציונלי. הכל עובדות. אין הבלים. הכל כפי שגלוי ונראה. אך אם רק נקיש על המעטה הממורט שלה. היא תיפתח לרווחה. ותגלה לעינינו את שורשיה ואת יסודותיה. את לבה המטאפיסי. המיסטי, המאגי והמיתי ההאפל. הרפואה היא העתיקה שבאמונות. והעתיקה שבמדעים: האין זה צפוי שתנבע ממקורות הידע והרגש העמוקים ביותר שיש לנו?

ישנה כמובן, רפואה שגרתית, רפואה של יום-יום חדגונית, יבשה. רפואה לבוהן חבולה, לדלקת-גרון. ליבלות ולחבורות. אך בלבו של כל אחד מאיתנו קיימת תפיסה של רפואה מסוג אחר, משהו שונה לגמרי: משהו עמוק יותר, קדום יותר, חריג. כמעט קדוש. שישיב לנו את בריאותנו את שנותנו האבודות, ויעניק לנו תחושה של רווחה מושלמת.

שכן כולנו חולקים תחושה אינטואיטיבית בסיסית שפעם היינו שלמים ובריאים; שלווים, רגועים. מרגישים בעולם כביתנו; נטועים היטב בקרקע הוויתנו; ואז אבד לנו המצב הראשוני, המאושר, התמים הזה, ושקענו אל החולי והסבל הנוכחיים. היה בידינו דבר בעל יופי ונעלות אין קץ ואיבדנו אותו; אנו משקיעים את חיינו בחיפוש אחר דבר שאיבדנו; ואולי, יום אחד, נמצא אותו לפתע. וזה יהיה הפלא, ימות המשיח!

ניתן לצפות שרעיונות כאלה יהיו, בעוצמתם הגבוהה ביותר, נחלתם של אלה הסובלים מסבל, מחולי וממצוקה נוראיים, אלה המוצפים בתחושת האובדן, ההחמצה, והבהילות להשיב דברים על כנם בטרם יהיה מאוחר מדי. אנשים או חולים שכאלה באים לכמרים או  לרופאים בכמיהה נואשת, מוכנים להאמין לכל, בתקווה להקלה. להצלה, לתחייה, לגאולה. אמונתם שקולה למידת יאושם. הם-הם הקורבנות המועדים של שרלטנים והוזים.

תחושה זו של מה שאבד ומה שחייבים למוצאו היא מטאפיסית במהותה. אם נפסיק את חיפושו המטפיסי של חולה ונשאל אותו מהו הדבר שהוא מחפש ומייחל אליו. הוא לא יתן לנו רשימה מאורגנת של פריטים, אלא יאמר בפשטות: "האושר שלי", "בריאותי האבודה". "מצבי הקודם", "תחושת המציאות", "תחושת חיים מלאים" וכדו'. אין הוא כמהה לדבר זה או אחר, הוא כמהה לשינוי כללי של פני הדברים. שהכל יחזור להיות בסדר, ללא דופי. כפי היה בעבר. בדיוק בנקודה זו, כאשר הוא תר אנה ואנה בבהילות כה מכאיבה, הוא עלול ללכת שולל, ולעשות טעות פתאומית וגרוטסקית; הוא עלול (בניסוחו של דאן) לטעות בין "חנות הרוקחים" לבין "האלוהות המטאפורית", טעות שהן הרוקח והן הרופא יכולים להתפתות ולעודד." (עד כאן הציטוט מסקאס).

ובנקודה הזו, בחלל הזה, של הכמיהה המיסטית, שבדרך כלל הרופא ממלא ללא חשק או בדרך כלל אל ממלא כלל- נכנס המטפל המשלים.  אלפים ממאוכזבי הרפואה הקונוונציונלית נוהרים לשם, עושים טרנספר להשתוקקות המיסטית הזו שסאקס מדבר עליה. והשאלה הנשאלת: האמנם? ובכן, הרפואה המשלימה היא אחת מנושאות הדגל של העידו החדש, יחד עם הירוקים בצד אחד, ורוחניות מיסטית בצד שני הרי שבצד השלישי אנו מוצאים את הרפואה המשלימה. ואחת מן האושיות של תנועת 'העידן החדש' – היא הצבת אלטרנטיבות לממסדים קיימים. אחד המעוזים הממסדיים החשובים ביותר שהעידן החדש הציבה מולו את אחת האלטרנטיבות המשגשגות ביותר, הוא  הרפואה הקונבנציונלית. מול הרפואה הזו, על חסרונתיה ויתרונותיה  הידועים, ניצבת  החלופה של 'הרפואה האלטרנטיבית' (כפי שהממסדיים אוהבים לקרוא לה), או 'הרפואה המשלימה', או ההוליסטית (כפי שהעוסקים בה עצמם מעדיפים לקרוא לה).

הרפואה המשלימה באה מתוך כוונה להציע טיפול נכון יותר, שלם יותר ובלתי פולשני המבוסס על התייחסות לאדם ולא למחלה, למרכיבים האנרגטיים והנפשיים-רוחניים  של האדם ולא רק לפרמטרים פיזיולוגיים, גופניים. 

מזה זמן מה נוהים  יותר ויותר אנשים צעירים (ופחות צעירים) ללימוד שיטות שונות בתחום  הרפואה המשלימה  ורבים מהם הופכים למטפלים מסורים לשיטתם המגלים דבקות אידיאולוגית בכוח הריפוי או ההקלה שיש בידי שיטתם להציע. 

'מבט אחר' –ינסה כדרכו החתרנית  לבחון סוגיה זו (ואיך לא) קצת אחרת.

(והנה משפט שכבר ציטטתי אותו בספרי לא פעם): נזיר הינדי נשאל פעם על ידי תלמידיו: "כיצד תסביר את היחס בין הדת  לבין האלוהים?" ענה הנזיר: "הדת היא רק האצבע המצביעה ומכוונת אל האלוהים", "הבעיה היא"  –הוסיף הנזיר –  "שרוב בני האדם מסתכלים על האצבע ולא על הכיוון אליו היא מורה"

בנוגע לנושא שלנו – האסכולה או השיטה הטיפולית היא כמו האצבע המורה לכיוונו של המטופל. כל שיטה מציעה מתודה משלה לריפוי ולאיזון , אבל השיטה היא רק דרך, חלון אל המטופל. תהא השיטה אשר תהא: רפלקסולוגיה,

 דיקור, שיאצו, רייקי, היליניג, רולפינג, ביואנרגיה או שיטת פאולה -  השיטה היא רק אמצעי להגיע דרכו אל המטופל, היא לא יכולה להפוך להיות לדבר החשוב ביותר, על חשבון ההתייחסות האישית למטופל. ישנם מטפלים הנופלים למלכודת הזאת, של הפיכת השיטה בה הם דוגלים ל"אלוהים" שלהם, לאורים ולתומים המנחה אותם  – אך המעוור אותם מלראות את האדם בו הם מטפלים.  אם המטפל מסור לשיטתו יותר מאשר למטופל שלו, אם השיטה הופכת להיות לנושא והמטופל לנשוא - יש כאן החמצה בסיסית.  כך הופכת השיטה למחסום המעוור את המטפל מלראות את המטופל, מליצור איתו קשר, מלהגיע אליו.  

כאשר המטפל 'משתריין' מאחורי שיטתו, כאשר הדומיננטיות המקצועית שלו מאפילה על אנושיותו כאדם  ומונעת ממנו את היכולת ליצור קשר אמיתי עם המטופל, להקשיב ולקלוט אותו,להתייחס למצוקותיו  – אין הוא שונה בהרבה מן הרופא הקונבנציונאלי. זוהי למעשה אותה גברת (מכוערת) בשינוי אדרת (קוסמית, אנרגטית ופוטוגנית יותר).

הטיפול השלם והנכון, אסור לו שיהיה מכאני, מעוקר מקשר אנושי בין מטפל למטופל.

הטיפול חייב לעבור דרך הציר האנושי,  דרך האיכפתיות, האמפטיה, והחום האנושי. רק אז יש  למטפל, סיכוי להגיע אל המטופל ולעזור לו באמת. המטפל צריך לזכור שהוא אינו משרת את השיטה אלא משתמש בה כדי לשרת (לטפל) באדם, ושהוא עצמו כמטפל חשוב כגדול יכולתו להתאים את שיטתו למטופל תוך התייחסות קשובה לו. המטופל – הוא זה שחשוב. חרדותיו, מצוקותיו, מחשבותיו, רגשותיו.  למטפלים מכל הגישות והאסכולות  יש סיכוי אמיתי להיות אפקטיביים רק אם ידעו להעביר את מרכז הכובד של ההתייחסות מן השיטה וחוקיה אל המטופל וצרכיו, רק אם יצליחו להרפות מעט מן הדבקות בפרוצדורות של השיטה ויגלו גמישות שתאפשר להם להתאים את השיטה לאדם. 

המאה שלנו אינה עניה בשיטות טיפוליות חדשניות, נועזות או אפילו נכונות או אפקטיביות – אבל היא דלה מאוד באיכויות אנושיות. ואל לנו לטעות בקול הרך, במקלות הקטורת הריחנית בחדר ההמתנה, במוסיקה השמיימית הרגועה (עם ציוצי הציפורים), באימרות השפר על הקירות ומפי המטפל . כל אלה תורמים לאווירה אבל אין הם יכולים להוות תחליף או לבוא במקום איכפתיות אמיתית, במקום אמפטיה או במקום מכוונות של הוויתו הפנימית של המטפל – כלפי חסר האונים והיאוש של המטופל.

כך שאם נחזור למלים של סאקס, הרי שמה שהחולה באמת מחפש זה אושר, אושר מיסטי, אך המטפל יכול לתת לו את האושר היחסי שאדם אחד יכול גם יכול להעניק לאדם אחר: יחס אישי, חום אנושי, אמפטיה. אנשי הדת טופלים הכל על האלוהים ('תאמין בו, תפלל ובכל יהיה בסדר'), אנשי הרפואה הקונווציונלית שמים יהבם על מדע ומחקרים. ואילו אנשי הרפואה המשלימה שאמורים להיות המעוז האחרון לתקוה אצל המטופל חוסים בצל השיטה או הטכניקה. בשעה שכולם, אבל כולם, יכולים לתת למחפש הדרך ולחולה דבר נפלא הרבה יותר, למרות שהוא נוצץ הרבה פחות: אמפטיה, גאולה של הזולת על ידי יחס שבובר קורא לו: "אני אתה", היתיחסות אמיתית לקיומו של הזולת, לתת לו מקום וחלל בו משאלותיו ימצאו מקום. ודווקא את הדבר הפשוט הזה, לא אנשי הדת, לא אנשי הרפואה הקונוונציונלית וגם לא אנשי הרפואה המשלימה נותנים. וכאן האכזבה הגדולה מן הרפואה המשלימה: לפחות את זה, לפחות קצת אנושיות, במקום שיטה וטכניקה, כי זה מה שיגאל את עולם, את האנושות, את היחיד האבוד והכמהה: חום אנושי אמיתי.

הרחבה ויישום של הכתוב במסה זו ניתן למצוא בסיפרו של המחבר, גבריאל רעם : "אמנות השיחה". הוצאת ידיעות אחרונות. יצא לאור לקראת סוף שנת 2002

גבריאל רעם, מומחה בעל שם בתקשורת הלא מילולית, מנהל מכון העוסק במחקר יעוץ והדרכה של שפת הגוף לארגונים חברות ועסקים. משמש יועץ ומנתח של שפת הגוף בכלי התיקשורת לדמויות פוליטיות בהופעות פומביות. מחברם של 4 ספרים בתחום זה:
"לא הכל דיבורים", הוצ' ניסן (עם נילי רעם)
"משמעותן של תנוחות הגוף, הוצ' ניסן מסרים מבפנים"
"שפת הגוף ותקשורת אל מילולית", הוצ' פרולוג
"גברים ונשים מעבר למלים" (עם נילי רעם), הוצ' ידיעות אחרונות
כמו כן הוא סופר והוגה דעות,  העוסק בתחומים מגוונים כתיאולוגיה, אקסיטנציאליזם, התפתחות, תודעה, רוחניות, יישות, ואחרים. חיבר עד כה 4 ספרים מתוכם ראו 3 אור:
"מסע אל הישות הפנימית", הוצ' גל, (בשם העט גבריאל בן יהודה).
"החיים המציאות ומה שנסתר" הוצ' גל, (בשם העט גבריאל בן יהודה)
"אמנות השיחה" הוצ' ידיעות אחרונות
"ספר הלא הגדול" הוצ' ידיעות אחרונות (טרם יצא)
האתר של המחבר: www.angelfire.com/ga/being
דאר אלקטרוני: raamg@barak-online-net

 
 

תגובות למאמר

הוסף תגובה      

לא נמצאו נתונים

הוסף תגובה      

עידן-הדלי - גולשים לעידן החדש
הערה חשובה: הנכם נדרשים לקרוא בעיון את תקנון האתר לפני הגלישה והשימוש באיזורים השונים
מותאם לצפיה ברזולוציה של 800 על 600 פיקסל

ניהול תוכן מבית עידן-הדלי           חבילות אירוח אתרים
 

עידן-הדלי לאסטרולוגיה, הורוסקופ, תקשור, קריסטלים, פירוש חלומות, מטפלים, מיסטיקה, רוחניות, ריפוי טבעי ועוד מנושאי העידן החדש.